M-am jucat de-a șoferul Uber 10 zile, să vă zic cum e

sofer uber

Am vrut să văd cum e să treci de partea cealaltă. Fiind client Uber de dinainte să intre în România, prima oară am folosit serviciul în Londra prin 2012. Așa că timp de aproximativ zece zile am ieșit să fac curse.

M-am hotărât și am început prin a-mi face un cont de partener pe site-ul Uber, am urcat toate documentele și apoi am mers la o ședință de prezentare pentru a primi activarea.

După ședință au luat actele noilor șoferi la verificat, un tip a fost respins pentru că avea un proces în derulare pentru alcool, iar eu eram cât pe ce să fiu respins pentru că nu aveam niciun punct pe cazierul auto. Au crezut că e fals.

Inspecția mașinii s-a rezumat doar la un „OK, arată bine”. Mă rog, mașina mea nici nu pare să aibă vreo problemă. Asta a fost tot, mi-au activat contul și am fost good to go.

Din scaunul clientului lucrurile se văd extraordinar de bine.

E și normal, ai un serviciu net superior taxiului, de cele mai multe ori la același preț. Adică e foarte fain să mergi cu o mașină premium iar șoferul să nu spargă semințe pe ritmuri de manele sau să meargă cu geamurile deschise la 50 de grade celsius, să-ți facă cunoștințe cu gazele de la toate rablele și cu praful din București, în loc să pornească AC-ul. În fine.

Poate că din perspectiva asta Uber va avea mereu clienți, desigur asta dacă va mai avea și șoferi. Rămâne de văzut.

client uber

foto stocksnap.io

Clienții sunt cool, am dus fel și fel de oameni.

Din fericire n-am avut parte de situații neplăcute. Ca o statistică personală, majoritatea clienților Uber lucrează în IT, în companii pe poziții de management, am întâlnit și foarte mulți freelanceri, programatori, marketeri, etc. Sunt oamenii din clasa mijlocie sau de top. Înclin să cred că Uber s-a propagat foarte bine prin intermediul blogurilor și se pare că cititorii de bloguri sunt ei. Sincer nici nu-mi aduc aminte să fi văzut vreo campanie publicitară Uber folosind alte canale decât blogurile.

Clienții de dimineață și de zi sunt în general prinși cu munca, unii mai schimbă o vorbă, alții vorbesc la telefon tot drumul sau stau cu ochii în telefoane/tablete/whatever. Se înâmplă să se mai urce și câte un grup de străini, veniți în București cu munca sau în citybreak.

Clienții de seara merg de cele mai multe ori la distracții, fac glume și povestesc tot felul de chestii. Se simte cu totul un alt aer comparativ cu dimineața. Însă habar n-am cum e să lucrezi după două noaptea, atunci când clienții probabil vin de la distracții.

Partea interesantă este că oamenii îmi spuneau continuu cât de încântați sunt de calitatea serviciului. Și cum Uber a revoluționat taximetria, și cum dă o lecție taximetriștilor.

clienti uber

Din scaunul șoferului văd cum banii luați pe mere îi dau pe pere, și după o zi rămân cu…

Concluzia mea e că dacă vrei să rămâi cu ceva trebuie să tragi tare. Am avut două sau trei zile în care am muncit full time. În medie am rămas cu aproximativ 120-130 ron curați după aproximativ 12 ore de condus. Da, vreo 10 ron pe oră, cam atât câștigă la prima vedere un șofer Uber.

Păi hai să ne gândim care e problema, majoritatea mașinilor nu sunt optimizate pentru a avea un consum redus. A mea bestie consumă aproape de 10 litri de motorină la suta de km în oraș, plus întreținerea ei pe care nici nu am mai pus-o în calcul fiindcă nu este cazul, am lucrat doar 10 zile.

Punctual, Uber are tariful de bază de 1.39 pe km. Să zicem că faci o cursă de 10 km, înseamnă 14 RON(Uber rotunjește). Din acești 14 RON, Uber ia 20% comision, adică 14 – 2,8 = 11,2 din care scădem un litru de motorină, în cazul în care mașina consumă 10 la sută, după cum urmează: 11,2 – 5,30 = 5,9 RON. Cam ăștia sunt banii cu care rămâi. Asta fiindcă nu-ți plătești taxele(TVA, impozit pe profit, CAS, discutăm despre asta mai târziu).

Și atenție, am pus 14 lei, nu 8-10 lei cât e valoarea medie a unei curse. Nu am pus la calcul nici alte cheltuieli ale mașinii, cauciucuri, revizii, articulații, spalatul masinii la 3-4 zile, care nu sunt chiar ieftine la o mașină premium. Mai există și contextul în care iei clientul dintr-un cartier și îl scoți în afara Bucureștiului de unde te întorci alți 10 km gol, în cazul ăsta practic ai câștigat 60 de bani, felicitări. Sau momentele în care Uber îți dă comandă la 7-8km distanță. Destul de rar, dar se întâmplă.

Ce bine că există Surge(tariful dinamic) care se activează în anumite zone atunci când numărul comenzilor este mare. Probabil există un algoritm care compară nr de mașini din zonă cu nr de clienți, mă rog. La fiecare 100 ron câștigați, cam 10 au reprezentat Surge. Fiindcă m-am lovit de două fenomene:

  1. Nu eram în zona cu Surge dar eram foarte aproape. M-am îndreptat către zona cu pricina și când am ajuns acolo tariful a revenit la normal.
  2. Am stat și 15-20 min în Surge și nu am luat nicio comandă. Pentru că majoritatea clienților așteaptă să treacă Surge și comandă apoi, mai ales că aplicația îți spune exact cât mai durează Surge, și dacă vorbim de 4-5 minute…
buzunare goale

foto stocksnap.io

 

De prin Ianuarie mai aproape toată lumea trebuie să-și plătească taxele.

Era și timpul, nu? Am prins o ședință în cele 10 zile de lucru și Uber obligă toți partenerii să-și facă PFA-uri sau SRL-uri și toți șoferii vor avea atestate taxi, fiindcă acum am senzația că nimeni nu plătește nimic la stat. Problema e că-mi dă cu virgulă calculul legat de profitul șoferului Uber dacă din cei 14 lei dați exemplu mai sus va plăti un TVA, apoi și CAS și impozit pe venit. Probabil va trebui să vină cu bani de acasă pentru a continua să ofere serviciul.

Totuși se pare că Uber vor rămâne singurii care nu-și plătesc dările din comisioanele pe care le încasează de la șoferi. Nu a apărut nicăieri vreun comunicat legat de asta, iar managerii schimbă subiectul de fiecare data când sunt întrebați despre taxe.

anaf

De ce o să facă Uber implozie în România.

Păi în primul rând din cauza tarifului care este extrem de mic. La un moment dat am luat din Dorobanți un tip venit cu afaceri din Londra pentru câteva zile, era pentru prima dată în București. Când a văzut tariful reacția lui a fost: „WTF? 1,39 per km? What are you sleeping in the car?” I-am zâmbit în oglinda retrovizoare și i-am spus că mă ocup cu altceva de fapt. În Londra, UberX costă 1,40 pounds pe milă. Doar de vreo 6 ori mai mult ca in București. Și acolo majoritatea șoferilor au Toyota Prius, o hibridă ce consumă 3-4 litri la sută în oraș.

Cu ocazia asta am și înțeles de ce majoritatea taxiurilor din București arată și funcționează dăunos. Pentru că șoferii nu-și permit să le întrețină. Deși au un real avantaj în fața șoferilor de Uber. Iau bacșiș. BTW, n-am avut nicio problemă cu taximetriștii, deși am auzit de la colegi că alții ar fi avut.

Este de înțeles, Uber a accesat o piață deja formată cu niște prețuri, și automat trebuiau să fie competitivi sau cel puțin să intre cu același preț cu taxiurile. Doar că serviciul este net superior și ar fi loc de o creștere a tarifului fără a pierde din plaja de clienți.

Plus că, un șofer ce lucra la Uber de 4 luni îmi spunea că număul șoferilor a crescut semnificativ dar cam disproporțional cu numărul clienților, astfel numărul curselor a scăzut.

De altfel, managementul este românesc. Se fac greșeli grave de organizare și logistică, iar managerii au senzația că sunt semizei, lucru ce conduce de multe ori și la un comportament neadecvat în discuțiile cu șoferii.

Later update:

La nivel mondial Uber a pierdut în prima jumătate din 2016 peste 1.2 miliarde de dolari. Pentru că n-ai cum să cumperi cartofi cu 2 lei și să-i vinzi cu 1 leu ca să monopolizezi piața. Și dacă nu vor aborda o schimbare de strategie, sfârșitul e aproape.

You might also like

Comments (18)

  • Andrei 8 months ago Reply

    Noi șoferii uber! Vi se pare normal ca tot noi sa plătim tva-ul 19% la comisionul de 25% pe care îl percepe uber de la noi???
    Oare chiar nu putem face nimic în privința asta?

  • Boringelus 9 months ago Reply

    Oriunde in lume, Uber a reusit sa coboare sub pretul companiilor de taxi. Nu si in România. Poate acum, cu acest 1.3 lei. Insa nu e sustenabil. Absolut deloc. Pt ca de fapt, dupa ce platesti comisionul, dupa ce bagi bezina sau motorina, tu de fapt te alegi cu un leu pe km. Jalnic. Unde mai pui ca trebuie sa iti faci si pfa pt care platesti si acolo una sau alta. Plus ca aparitia unor aplicatii destul de inteligente pt taxiuri, cu rating pt soferi si commenturi, i-au mai saltat un pic pe cei din urma. Din pacate, ca si in taximetrie, incepe sa se “ciorifice” si Uber. Trebuie sa stai 12 ore ca sa faci 100 de lei. Pai am prieteni taximetristi care atunci cand le povestesc, rad de mine. Imi spun ca mi-u trebuit mie clienti corporatisti care sunt cele mai chitre din lume. :))

  • Topor Cristian 9 months ago Reply

    Acum mai nou cei de la UBER iti ia 25%comision si tariful a scazut la 1.3lei km,clar undeva trebuie facut un pic de evaziune ca sa poti supravietui pe piata ca si sofer…UBER daca stam sa ne gandim mai bine, nu e altceva decat un motor de fabricare a SRL-uri falimentare inca din prima luna…

  • Marius 10 months ago Reply

    În Londra e 1.25 lire/mila, nu 1.40. Nu e mare diferența dar la cel puțin 100 de mile pe zi cat conduc eu ar fi un bonus! Lucrez în special noaptea și va puteți închipui cam cum se manifesta unii dintre ei după câteva pahare!

  • Gabriel 12 months ago Reply

    100% adevarat. Cred ca va mai avea soferi UBER doar daca clientii vor aprecia acest serviciu superior, sub forma de spaga dar cum asta nu se intampla decat in 1% din cazuri…este vorba de timp pana ce se prind toti iar apoi vor fi in cadere libera. Eu ma mut deja la concurenta ?. Vor veni soferi noi care si ei vor pleca dupa un timp insa pana se vor obisnui cu aplicatia vor face greseli si din asta bile negre pt UBER

  • Teo 1 year ago Reply

    Daca te tii de treaba nu ai nimic de pierdut. Nu poti eticheta un business fara sa-l fi incercat vreodata. Pentru unii poate functiona iar pentru altii nu.
    Mai multe detalii am lasat in video-ul de jos

    Teodor Marin 1 year ago Reply

    Asta reiese din articolul meu? Ca nu am incercat?

    Teo 12 months ago

    Comentariul nu era indreptat catre ideea articolului. Merci 🙂

  • alex 1 year ago Reply

    Ti-am citat articolul intr-un post de-al meu, legat de uber la Timisoara. Sper sa te ajute la trafic.
    Articolul meu e aici http://alexdozsa.blogspot.ro/2016/11/de-ce-cred-eu-ca-uber-are-probleme-in.html

  • Gigi 1 year ago Reply

    Km este 1.30 lei nu 1.39. Oricum nu contează ca tot un rahat este.

  • alexandru 1 year ago Reply

    si desi toti se plang, tot mai multi fac uber … iara din cei vechi foarte putini renunta acceptand toate aceste neajunsuri ” din placerea de a conduce ” … :))

  • Claudiu 1 year ago Reply

    Am fost colaborator Uber….sincer…un mare kkt.Clienti au impresia ca sunt zei iar noi magari inchiriati…numai spun ca iti freaca talpile pe mocheta masini de parca au boala pe masina ta….eu am dat 2 persoane jos din masina pe motiv ca imi vorbea in nas….cu ia zi bossule.Una peste alta nu se renteaza…nu ramai mai cu nimic

  • Big G 1 year ago Reply

    Sofer de taxi de 10 ani. Am crezut ca am scapat de pla si de chiria pe licenta. Am scapat. Dar am schimbat niste stapani de sclavi cu altii. Am o Dacia Duster, teoretic sun Uber Select dar real ma forteaza sa iau 70% curse de UberX. Dupa 16 ore de sofat raman cu 160 ron din care inca nu am scazut reparatii ( 10 ron/zi, amortizare 30ron/zi ( masina + asigurari )X 20-24zile + spalatoria 40-60ron/saptamana cu jetoane )

    Din pacate la fel ca altii “vand masina in rate” mancand amortizarea. Am intalnit chiar si clienti dezamagiti ca odata cu tariful scade calitatea clientilor si implicit calitatea serviciilor.

    Nu mai spun ca de 2 zile imi tot scade raitingul de la 4,92 la 4,82 si ma avertizeaza. Sub 4,70 nu ma mai incadrez la select din cate stiu. Mai am nevoie de cash momentan, dar abea astept ziua cand o sa incetez colaborarea ca sa fac un filmuletz pe youtube sa le spun exact unde gresesc, ce legi respecta in Anglia dar nu la Bucuresti si unde exact sa ii caute ANAF-ul.

    P.S. ca pe militienii de la tehnic care incaseaza ink spaga sub forma de “Cartonase” valorice cu care achita cursele tot nemul lor – frumoasa moda asta in romania in care firmele de Taxi bat moneda, sub forma de “plan” de la diversi soferi…licente de la fostul Grand..etc.
    In trecut au luat telefoane cadou de la Pelicanul GSM…acum cartonase pe care scrie proticol. Dar nu doar pelicanul sa ne intelegem. Toate firmele platesc tribut ca sa ramana patroni de sclavi in aceasta minunata profesie loberala.

  • Paul Nitu 1 year ago Reply

    Am facut si eu Uber.Dezamagit e putin spus.Si am masina cu gaz din constructie.Extrem de râu se poarta cu soferii.Iar clientii sunt stăpâni la propriu in viziunea sefilor.Rau gandesc.
    Articolul-minunat-este exact ceea ce am trăit si eu in experimentul Uber.

    Marius 1 year ago Reply

    Poti detalia ce inseamna “extrem de rau se poarta cu soferii”???

  • Ionuț 1 year ago Reply

    Foarte bine scris articolul. M-am înscris și eu să văd situația din perspectiva șoferului. Am lucrat o săptămână și la final am făcut calculele: Uber e un hobby, cel mult, nu o activitate productivă, pentru că nu rămâi cu nimic după ce scazi cheltuielile, plata comisionului și a a taxelor.

  • Radu 1 year ago Reply

    Un articol foarte bine documentat-lectie de jurnalism! Eu m-am inscris la Uber in martie/aprilie 2016 iar uber mi-a cerut comision de 25%. In august 2016 s-a lansat in Bucuresti un concurent pentru Uber. Se numeste Taxify. Mai bun pentru soferi pentru ca cer comision de 10%. Mai bun pentru clienti pentru ca nu exista surge/tarif dinamic.

  • Marian 2 years ago Reply

    mai exista o pagine unde sute de soferii spun acelasi lucru deci e adevarat. Uber sclavageste soferii

    uber-romania-cauta-sclavi.blogspot.ro

Leave a Reply